tiistai 31. elokuuta 2021

Ajatuksia sijoitusstrategiasta

Sain Sharevillessä erinomaisen kysymyksen, miksi tekee mieli poimia osakkeita indeksisijoituksen sijaan?

Nykyinen oma salkkuni nykyinen tilanne on pitkälle seurausta siitä, että sijoittajana äärimmäisen varovainen. En halua olla isoissa romahduksissa mukana ja vähän pelkään niitä. Samalla olen pitkään pitänyt markkinoita yliarvostettuina tai korkealle arvostettuina. Odottanut sitä velkakuplan posahdusta. Minulla vei pitkään, että sain nostettua salkkuni osakepainon sinne 70% tavoitteeseen ja siitä edelleen ylöspäin. Suorissa osakesijoituksissa olen pelannut safetyä ja yrittänyt ottaa varmoja sijoituksia ja oikeastaan valitessa sijoitukset jo tyytynyt heikompaan tuottoon. Olen halunnut vahvan kassavirran siihen romahdukseen.

Pikku hiljaa olen muuttanut näkökantaani ja osaksi salkkuni ja osinkovirran kasvettua. Minulla on edelleen sijoitussääntöni joita noudatan, mutta suurin virheeni on poiketa niistä. Teen impulsiivisia ostoja joista olen yrittänyt poissa. Olen pystynyt aika hyvin pitämään salkkuni vakiona eikä suuria muutoksia tule, teen jatkuvasti pieniä liikkeitä.

Tämä johti pohtimaan sijoitusstrategiaani ja se kaipaa päivitystä. Itse en enää tavoittele pientä tuottoa. Haluan sijoituksillani. Tavoitteena on indeksiä parempi tuotto. ROE pitää olla yli 12% eli oma pääoma tuottaa yhtiöllä turvamarginaali huomioiden yli markkinoiden keskimääräisen tuoton. Lisäksi arvostus alle tai kasvu markkinoita nopeampaa. Lisäksi teknisesti mielellään hyvä tilanne, johdolla merkittävä osakeomistus, sisäpiiri mielellään ostaa osaketta. Johto pitää olla hyvä. Pisteytän sijoitukset ja sijoitan parhaimpiin. Aika on loistavan bisneksen ystävä. Olen alkanut siivomaan salkustani keskikertaisia sijoituksia ja nostan indeksipainoa pikku hiljaa. Salkussa oleville riveille pitää saada suurempi merkitys. Mutta teen liikkeet strategiani mukaan pienin muutoksin. Liian tempoilevalla menolla voi tehdä suuria virheitä.

2 kommenttia:

  1. "Salkussa oleville riveille pitää saada suurempi merkitys." On hyvin sanottu. Olen paininut saman ongelman kanssa. En haluaisi tempoa osakkeita sisään ja ulos kuin mikäkin daytrader, mutta toisaalta jos aikoo vain pitää osakkeita, niin se johtaa joko indeksin omaiseen osakesalkkuun kun tulee ostettua kaikenlaista mikä saattaa tuottaa hyvin, tai sitten markkinoita huonompaan tuottoon, koska kovin keskitetyssä salkussa ei riskiä sovi liiaksi kasvattaa.

    Noh, toistaiseksi oolen ratkaissut asian niin, että pyrin pitämään riittävästi pelimerkkejä hyvien ostopaikkojen varalta. Kun ostaa hyvää yhtiötä hyvään hintaan, tuotto on pitkällä aikavälillä vähintäänkin kohtuullinen. Olen nyt siis pyrkimässä pois "vain 10 yhtiötä salkussa" tyylistä. Piiloindeksiä en halua salkusta rakentaa, mutta katsotaan nyt.

    VastaaPoista
  2. Olen nyt ratkaissut ongelmaa sillä alilla, että olen nostanut rimaa ylöspäin, tai olisi oikeastaan paremmin sanottu, että riman alituksia ei ole enää sallittu. Tänään lähti salkusta (Metso)Outotec, ei täyttänyt asettamaani ROE yli 12% rimaa. Aikanaan salkkuun ostaessa sitä oli ja täytti. Mutta nyt on eri yhtiö.

    Minusta ei haittaa piiloindeksi, osakkeesta salkussa ei tarvitse maksaa hallinnointi palkkiota, osingoista menee toki verot. Mutta esimerkkinä MetsoOutotec tapauksessa voi ostella pikkuhiljaa Suomi Indeksiä ja yhtiötä palautuu salkkun. Tuotto-odotukseni on tuskin huonompi indeksillä ja veroedulla. Rivit vähenevät. Jäljelle niitä isommalla painolla, jotka vaikuttavat pisteytykselläni parhailta.

    VastaaPoista