Lueskelin blogien kautta muutaman jutun Fiskarssista. Jutut
herättivät aiemmin mielenkiintoani sen verran, että näpäyttelin Fiskarssin
arvostus luvut exel-taulukkooni ja se kiilasi välittömästi kärkipäähän.
Käteistä on alkanut kertyä osinkojen myötä ja Fiskarssin kurssi lasku osinkojen
jälkeen sai minut rohkaistumaan ja tein ensimmäisen ostoni yhtiöön tämän kuun
alussa hintaan 17,31. Ostoa olisi voinut odottaa, mutta käteistä alkoi tosiaan
kertyä, joten halusin toimia.
Nykyisellä kurssitasolla Fiskarssin P/E on 7,8 Reutersin
kannan mukaan jota käytän ja P/B 2,26. Yhtiön kannattavuus on hyvällä tasolla
ROE (TTM) 30,53 ja ROE 5 vuoden ka. 21,56, ROA vastaavat 19,08 ja 11,58. Onko
4% tietämillä ja sitä on maksettu ulos maltillisesti 34% tuloksesta.
Fiskarssilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet maksaa osinkoa ja jopa korottaa
sitä. Wallenbergien Investorin tultua omistajiksi tultua omistajiksi yhtiössä varmasti
pidetään osakkeen omistajien puolta.
Fiskarssin osalta olennainen osa on Wärtsilä omistus, jotka
Fiskars omistaa Ruotsalaisen Avlis AB:n kautta. Fiskars on yhdessä Investorin
kanssa Wärtsilän suurin omistaja ja omaa sanavaltaa yhtiössä.
Fiskars teki 2012 ennätystuloksen, joka sisälsi
kertaluonteisen erän Wärtsilän osakkeiden myynnistä. Ilman tätä liikevaihdon
kasvu ja tuloksen kasvu on ollut tasaista puurtamista. Nyt viritteillä on
kasvustrategia, yhtiö haluaa suunnata erityisesti Aasian kehittyville kuluttaja
markkinoille. Ensimmäinen askel on Royal Copenhagenin ostaminen. Omalta
osaltani minua viehättää tämä nykyinen ajatus. Ostettulla yhtiöllä on ennetään
jalan sijaa Aasiassa. Voin helposti kuvitella, että jo olemassa olevissa myymälöissä
voidaan kasvattaa myyntiä tuomalla sinne myyntiin myös Iittalan laadukkaita astioita.
Sinänsä en kaipaa mitään huikeaa huristelua kasvun muodossa, mutta pieni kasvu
on tärkeä osa onnistunutta sijoitusta. Näen, että Fiskarssin, Iittalan,
Gerberin, Royal Copenhagenin ja Wärtsilän brändeillä on onnistumisen
mahdollisuudet kasvavilla Kiinan kuluttaja markkinoilla. Kiinalaiset arvostavat
brändejä ja niihin on kuluttajakuntansa.
Parhaat herätteeni ostoon olivat SalkunRakentajan analyysi yhtiöstä ja GARP-lista. GARP= Growth at Reasonable Price, kasvua järkihintaan.