Fiskarsin
Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi
yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita ja jonka brändejä ovat mm.
Fiskars, Iittala, Gerber, Wedgwood ja Waterford.
Fiskarsin
tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja yritys työllistää noin 8 600 henkilöä
30 maassa. Konsernin liikevaihto oli 768 miljoonaa euroa vuonna 2014.
Fiskarssin osalta
olennainen osa on Wärtsilä omistus, jotka Fiskars omistaa Ruotsalaisen Avlis
AB:n kautta. Fiskars on yhdessä Investorin kanssa Wärtsilän suurin omistaja ja
omaa sanavaltaa yhtiössä.
Fiskars teki 2012
ennätystuloksen, joka sisälsi kertaluonteisen erän Wärtsilän osakkeiden
myynnistä. Ilman tätä liikevaihdon kasvu ja tuloksen kasvu on ollut tasaista
puurtamista. Nyt viritteillä on kasvustrategia, yhtiö haluaa suunnata
erityisesti Aasian kehittyville kuluttaja markkinoille. Ensimmäinen askel on
Royal Copenhagenin ostaminen. Omalta osaltani minua viehättää tämä nykyinen
ajatus. Ostettulla yhtiöllä on ennetään jalan sijaa Aasiassa. Voin helposti
kuvitella, että jo olemassa olevissa myymälöissä voidaan kasvattaa myyntiä
tuomalla sinne myyntiin myös Iittalan laadukkaita astioita. Sinänsä en kaipaa
mitään huikeaa huristelua kasvun muodossa, mutta pieni kasvu on tärkeä osa
onnistunutta sijoitusta. Näen, että Fiskarssin, Iittalan, Gerberin, Royal
Copenhagenin ja Wärtsilän brändeillä on onnistumisen mahdollisuudet kasvavilla
Kiinan kuluttaja markkinoilla. Kiinalaiset arvostavat brändejä ja niihin on
kuluttajakuntansa.
Fiskars myi 8 %
Wärtsilän osakkeista ja äänistä Investorille 9.10.2014, minkä jälkeen
Fiskarsilla on 5,01 % omistusosuus Wärtsilästä. Kaupan johdosta Fiskarsin ja
Investorin välinen yhteisyritysrakenne purettiin ja Wärtsilää ei enää luokiteltu
osakkuusyritykseksi 9.10.2014 alkaen.
Fiskars sopi
10.5.2015 ostavansa 100 % WWRD-yhtiöt omistavan KPS LuxCo S.à.r.l.:n osakkeista
sekä WWRD:n brändit ja liiketoiminnot yhdysvaltalaiselta pääomasijoittajalta
KPS Capital Partnersilta. Kaupan toteutuminen edellytti Yhdysvaltain kilpailulainsäädännön
mukaista hyväksyntää (Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvements Act) ja se
toteutui 1.7.2015.
WWRD omistaa
lifestyle-tuotteiden ja luksusbrändien portfolion: Wedgwood (perustettu vuonna
1759), Waterford (1783), Royal Doulton (1815), Royal Albert (1904) ja Rogaška
(1665). WWRD toimii maailmanlaajuisesti ja valmistaa tuotteitaan Englannissa, Irlannissa,
Sloveniassa ja Indonesiassa. Yhtiöllä on 226 omaa myymälää, joista WWRD omistaa
76. Loput 150 myymälää ovat shop-in-
shop-myymälöitä.
WWRD:n tuotteita myyvät myös luksus- ja premium-tavaratalot sekä
erikoismyymälät yhteensä yli sadassa maassa ja 10 000 paikassa. Kaiken
kaikkiaan WWRD työllistää 3 800 henkilöä 14 maassa.
Yhtiöllä on pitkähistoria
ja se on lähtenyt lähellä kuluttaja tuotteita olevaan Luksus tuotteiden markkinoihin
mukaan. Minusta se strategiana varsin mielenkiintoinen, kun miljonäärien määrä
kasvaa jatkuvasti maailmassa ja suuret rahat ovat keskittyneet. Tuotteillee
pitäisi löytyä oma maksukykyinen kuluttajakuntansa joka antaa hyvät lähtökohdat
menestyksekkäälle bisnekselle.
Huhtikuu–kesäkuu 2015 lyhyesti:
-
Liikevaihto
kasvoi 26% 253,4milj. euroon (Q2 2014:201,0).
-
Vertailukelpoinen
liikevaihto (vertailukelpoisilla valuuttakursseilla jailman vuonna 2014
hankittua kasteluliiketoimintaa)kasvoi 2%.
-
Liiketulos
(EBIT) kasvoi 5% 19,4 milj.euroon (18,5).
-
Liiketulos
ilman kertaluonteisia eriäkasvoi 8% 20,8milj.euroon (19,4).
-
Sijoitusten
arvonmuutos ja muut rahoitustuotot ja
-
kulut
olivat 2,3 milj. euroa (0,1).
-
Liiketoiminnan
rahavirta kasvoi 11,6 milj.euroon (6,4)pääasiassa parantuneen varastonhallinnan
seurauksena.
-
Osakekohtainen
tulos oli 0,17 euroa (0,26).
-
Operatiivinen
osakekohtainen tulos oli 0,08 euroa (0,26).
Näkymät vuodelle
2015 päivitettiin 27.7.2015: koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan
vuodesta
2014 ja
liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä olevan vuoden 2014 tasolla
(aikaisemmin: koko vuoden
liikevaihdon
odotetaan kasvavan vuodesta 2014 ja liiket
uloksen ilman
kertaluonteisia eriä olevan
pienempi kuin
vuonna 2014).
Tulos on
laskussa, mutta liikevaihto ja rahavirta ovat nousussa. Osinkojen kannalta
tilanne ei näytä kovinkaan huonolta.
Nykyisellä
kurssitasolla Fiskarssin P/E on 17,95 Reutersin kannan mukaan jota käytän ja
P/B 1,22. Yhtiön kannattavuus on hyvällä tasolla ROE (TTM) 92,17 ja ROE 5
vuoden ka. 40,68. ROA vastaavat 58,08 ja 25,06.
Yhtiöltä löytyy
kasvollinen omistus, isäntänä Fiskarssissa on Ehrnroothien suku.
Ostin Fiskarssia
9.10.2015 hintaan 17,91€.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti