tiistai 13. lokakuuta 2015

Fiskars analyysi

Fiskarsin Ruukissa vuonna 1649 alkunsa saanut Fiskars on kasvanut kansainväliseksi yhtiöksi, joka tarjoaa johtavia kuluttajatuotteita ja jonka brändejä ovat mm. Fiskars, Iittala, Gerber, Wedgwood ja Waterford.

Fiskarsin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa ja yritys työllistää noin 8 600 henkilöä 30 maassa. Konsernin liikevaihto oli 768 miljoonaa euroa vuonna 2014.

Fiskarssin osalta olennainen osa on Wärtsilä omistus, jotka Fiskars omistaa Ruotsalaisen Avlis AB:n kautta. Fiskars on yhdessä Investorin kanssa Wärtsilän suurin omistaja ja omaa sanavaltaa yhtiössä.
  
Fiskars teki 2012 ennätystuloksen, joka sisälsi kertaluonteisen erän Wärtsilän osakkeiden myynnistä. Ilman tätä liikevaihdon kasvu ja tuloksen kasvu on ollut tasaista puurtamista. Nyt viritteillä on kasvustrategia, yhtiö haluaa suunnata erityisesti Aasian kehittyville kuluttaja markkinoille. Ensimmäinen askel on Royal Copenhagenin ostaminen. Omalta osaltani minua viehättää tämä nykyinen ajatus. Ostettulla yhtiöllä on ennetään jalan sijaa Aasiassa. Voin helposti kuvitella, että jo olemassa olevissa myymälöissä voidaan kasvattaa myyntiä tuomalla sinne myyntiin myös Iittalan laadukkaita astioita. Sinänsä en kaipaa mitään huikeaa huristelua kasvun muodossa, mutta pieni kasvu on tärkeä osa onnistunutta sijoitusta. Näen, että Fiskarssin, Iittalan, Gerberin, Royal Copenhagenin ja Wärtsilän brändeillä on onnistumisen mahdollisuudet kasvavilla Kiinan kuluttaja markkinoilla. Kiinalaiset arvostavat brändejä ja niihin on kuluttajakuntansa.

Fiskars myi 8 % Wärtsilän osakkeista ja äänistä Investorille 9.10.2014, minkä jälkeen Fiskarsilla on 5,01 % omistusosuus Wärtsilästä. Kaupan johdosta Fiskarsin ja Investorin välinen yhteisyritysrakenne purettiin ja Wärtsilää ei enää luokiteltu osakkuusyritykseksi  9.10.2014 alkaen.

Fiskars sopi 10.5.2015 ostavansa 100 % WWRD-yhtiöt omistavan KPS LuxCo S.à.r.l.:n osakkeista sekä WWRD:n brändit ja liiketoiminnot yhdysvaltalaiselta pääomasijoittajalta KPS Capital Partnersilta. Kaupan toteutuminen edellytti Yhdysvaltain kilpailulainsäädännön mukaista hyväksyntää (Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvements Act) ja se toteutui 1.7.2015.

WWRD omistaa lifestyle-tuotteiden ja luksusbrändien portfolion: Wedgwood (perustettu vuonna 1759), Waterford (1783), Royal Doulton (1815), Royal Albert (1904) ja Rogaška (1665). WWRD toimii maailmanlaajuisesti ja valmistaa tuotteitaan Englannissa, Irlannissa, Sloveniassa ja Indonesiassa. Yhtiöllä on 226 omaa myymälää, joista WWRD omistaa 76. Loput 150 myymälää ovat shop-in-
shop-myymälöitä. WWRD:n tuotteita myyvät myös luksus- ja premium-tavaratalot sekä erikoismyymälät yhteensä yli sadassa maassa ja 10 000 paikassa. Kaiken kaikkiaan WWRD työllistää 3 800 henkilöä 14 maassa.

Yhtiöllä on pitkähistoria ja se on lähtenyt lähellä kuluttaja tuotteita olevaan Luksus tuotteiden markkinoihin mukaan. Minusta se strategiana varsin mielenkiintoinen, kun miljonäärien määrä kasvaa jatkuvasti maailmassa ja suuret rahat ovat keskittyneet. Tuotteillee pitäisi löytyä oma maksukykyinen kuluttajakuntansa joka antaa hyvät lähtökohdat menestyksekkäälle bisnekselle.

Huhtikuu–kesäkuu 2015 lyhyesti:
-       Liikevaihto kasvoi 26% 253,4milj. euroon (Q2 2014:201,0).
-       Vertailukelpoinen liikevaihto (vertailukelpoisilla valuuttakursseilla jailman vuonna 2014 hankittua kasteluliiketoimintaa)kasvoi 2%.
-       Liiketulos (EBIT) kasvoi 5% 19,4 milj.euroon (18,5).
-       Liiketulos ilman kertaluonteisia eriäkasvoi 8% 20,8milj.euroon (19,4).
-       Sijoitusten arvonmuutos ja muut rahoitustuotot ja
-       kulut olivat 2,3 milj. euroa (0,1).
-       Liiketoiminnan rahavirta kasvoi 11,6 milj.euroon (6,4)pääasiassa parantuneen varastonhallinnan seurauksena.
-       Osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,26).
-       Operatiivinen osakekohtainen tulos oli 0,08 euroa (0,26).

Näkymät vuodelle 2015 päivitettiin 27.7.2015: koko vuoden liikevaihdon odotetaan kasvavan vuodesta
2014 ja liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä olevan vuoden 2014 tasolla (aikaisemmin: koko vuoden
liikevaihdon odotetaan kasvavan vuodesta 2014 ja liiket
uloksen ilman kertaluonteisia eriä olevan
pienempi kuin vuonna 2014).

Tulos on laskussa, mutta liikevaihto ja rahavirta ovat nousussa. Osinkojen kannalta tilanne ei näytä kovinkaan huonolta.

Nykyisellä kurssitasolla Fiskarssin P/E on 17,95 Reutersin kannan mukaan jota käytän ja P/B 1,22. Yhtiön kannattavuus on hyvällä tasolla ROE (TTM) 92,17 ja ROE 5 vuoden ka. 40,68. ROA vastaavat 58,08 ja 25,06.

Yhtiöltä löytyy kasvollinen omistus, isäntänä Fiskarssissa on Ehrnroothien suku.

Ostin Fiskarssia 9.10.2015 hintaan 17,91€.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti