H&M on
maailman johtavia omien sanojen mukaan muotiyrityksiä. Sen brändeihin
kuuluvat H&M and H&M Home,
COS, & Other Stories, Monki, Weekday and Cheap Monday. H&M
pääartikkelit ovat muodikkaat arkivaatteet joiden tyyli yleensä muuttuu
kaudesta toiseen. Tosinsanoen ostetaan kevät, kesä, syksy ja talvi vaatteet
erikseen kausi toisensa jälkeen. Vaatteet myötäilevät enemmän tai vähemmän
kuuluisien muotisuunnittelijoiden viimeisiä trendejä.
H&M myynnin
kehitys hyvin kaksijakoista: Keski-Eurooppa ja USA aiheuttavat ongelmia,
kehittyvät markkinat ovat mainiossa vauhdissa. Q1 kokonaisuudessaan pettymys,
maaliskuun 6 % kasvun voi arvioida heikoksi verrattuna viime vuoden synkkään
maaliskuuhun. Pääsiäinen tuo piikin myyntiin ja ajoitus vuoden 2016
maaliskuusta poiketen 2017 huhtikuulle hieman parantaa tätä lukua. Huhtikuun
myyntitiedot ovat mielenkiintoiset, tarkistelun paikka yhtiön johdolle. H&M
ei ole lyhyen aikavälin ongelmien kanssa yksin, mm Amerikassa moni vaateketju
on ollut pienissä ongelmissa mm. VF Corp, jonka hankin salkkuuni jokin aika
sitten. Vaatteet ovat vakaata bisnestä, niitä uusitaan huonoinakin
aikoina. Siistit vaatteet ovat perus edellytys mm. vaatteiden hankinnassa.
H&M varastot ovat paisuneet viimeaikoina turhan kovaa. Yhtiö ei erittele miten paljon
tavaraa on jäänyt myymättä ja miten paljon oikeasti on seurausta
laajentumispyrkimyksistä. Vaihto-omaisuuden paisumisesta on myös seurannut
pelko osingon kestävyydestä. Velkaraha on kuitenkin halpaa ja ongelma ei ole
suunnaton, kunhan varasto saadaan haltuun riittävän nopeasti. Uudet brändit
ovat voivat olla merkittävä selittäjä voittomarginaalin heikkenemiselle viime
vuosina. Bränsin luominen tuo kuluja ja osaltaan selittää myös kassan
sulamista. Tässä tulee mieleen yrittääkö johto pelata omaan pussiin bonusten
toivossa. Näen kuitenkin johdon ja omistajien tavoitteet ovat yhtenevät
(perheyritys), eikä laajenemisen taustalla ole vääristyneet kannustimet. Uusien
brändien tuotto yhtiölle on kyseenlainen, mutta emobrändin sen sijaan näen
kivenkovaksi. Amazonia tai halpaverkkokauppaa pideytään suurena uhkana
H&M:lle. Itse pidän verkkokaupan rynnistystä vaatebisnekseen hankalamapana.
Palautus prosentit ovat vaatteissa ovat huomattavasti suuremmat kuin muissa
tavaroissa. Uskon hypistelyn ja peilailun mahtiin. Hypistely on iso osa
vaattedien ostamista erityisesti naisille ja shoppailu on harrastus ja
sosiaalinen tapahtuma ystävän kanssa. Peilailu abviomiehen kanssa kotona on
taas perheriidan paikka. Silti jatkuva jakelukanavien uudistaminen on
H&M:lle elinehto pidemmällä aikavälillä. Sillä on jo kokemusta vaatteiden
postimyynnistä, joka on verkkokaupan jonkinlainen esiaste.
H&M tulevaisuuden näkymät ja arvostus
H&M suuri
mahdollisuus on kehittyvien maiden vaurastuva keskiluokka. H&M:n valikoima sopii
tälle ryhmälle mielestäni kuin nyrkki silmään: Laadukasta, muodikasta vaatetta
edulliseen hintaan. Tämä on markkina-alueena Euroopan ulkopuolinen maailma on firmalle
vielä lähes koskematon, esim. Kiinan liikevaihto niukin naukin ylittää Ruotsin.
H&m tavoitteena on 15% myynnin kasvu ja säilyttää korkea kannattavuus. Minusta
tämä on hyvä tavoite, joka on saavutettavissa.
Toisena tekijänä
minua miellyttää H&M:n korkea pääoman tuotto. Myynti on kasvanut pikku
hiljaa ja ongelmana on pidetty ettei tulos enää kasva. Pääoman tuotto on korkea
ja siitä on varaa maksaa osinkoa ja myynnin kasvaessa katteen vähän jopa
tippuessa voidaan päästä samaan tulokseen. Nyt varastot on kasvaneet ja joku ei
myy. yhtiön selvitettävä mikä on ongelma ja korjattava ongelma. Kassavirran meno
negatiiviseksi voi olla merkki kriisistä, sitä on seurattava tarkalla silmällä.
H&M P/E 19,5, P/B 5,7. Yhtiö kohtuullisen korkealle argvostettu erityisesti
huomioiden viime aikaisen tuloskasvun. Yhtiöllä vahva kasvollinen omistus ja
johtajuus yhtiössä. Uskon asioiden oikenevan aikanaan.
Maalaisjärjellä
katsottuna olen vain todennut, että mm. KappaAhlin myymälöitä on kadonnut
katukuvasta ja naisväki näyttää kaupungissa kuin kaupungissa suuntaavan H&M:ään.
Kun tulee kauppakeskus, tulee yleensä H&M. Tuotteet ovat mielestäni
hintalaatusuhteeltaan hyviä, yhtiön pääomatuotto hyvä, uskon sen voittavan
markkinoita jatkossa ja brändi/maine on hyvä. Käyristä katsottuna Eurolla saa
SEK parhaiten viimeiseen kahteen vuoteen, keskiarvotaso on noin 9,3 tai hiukan
alle, nyt 9,6. Itse osakkeen hinta on alimmilla tasoilla 5 vuoteen. Uskon
saaneeni hyvää bisnestä hyvään Euro hintaan. Ihmiset tarvitsee vaatteita jatkuvasti
oli lama tai ei, H&M myy peruskulutusvaatetta. Menen itse mielummin H&M
vaatekauppaan kuin vaikka Keskon tai Tokmannille.
Disclaimer: Omistan ja ostin H&M 18.4.2017 hintaan 217,60 SEK.
Olen miettinyt H&M osakkeen ostoa, mutta jarruttavat tekijät ovat lähinnä se, että miten universaalia H&M muoti on. En ymmärrä miten ihmiset päätyvät muotivalintoihinsa, mutta ne tuntuvat vaihtelevan ympäri maailmaa. Onnistuuko H&M ottamaan tämän huomioon? Vai toimiiko heidän markkinoille tulonsa tapana tuoda jotain erilaista uusien markkinoiden muotitarjontaan? Eli kysymys mikä minua lähinnä askarruttaa on: "iskeekö" h&m muoti kaikkialla maailmassa?
VastaaPoistaSinänsä syytä laskulle en nää, mutta toivon kasvua yritykseltä mitä omistan.
Tipsi: Seuraa vähittäismyynnin sentimenttiä Ruotsissa sekä säästämisastetta.
VastaaPoistaNyt paljon negatiivisia uutisia diskontanttu hintaan, mutta näillä indikaattoreilla voit yrittää ajoittaa lisäostoja salkkuun.
Hyviä kommenteja ja vinkkejä molemmilta kirjoittajilta. Smanalaiseyt on omat tunnelmat kuin Makromiehellä, että paljon pahaa on ladattu kursseihin ja bisnes jatkaa menoaan, kuten ennenkin.
VastaaPoista