torstai 20. huhtikuuta 2017

H&M analyysiä

H&M on maailman johtavia omien sanojen mukaan muotiyrityksiä. Sen brändeihin kuuluvat H&M and H&M Home, COS, & Other Stories, Monki, Weekday and Cheap Monday. H&M pääartikkelit ovat muodikkaat arkivaatteet joiden tyyli yleensä muuttuu kaudesta toiseen. Tosinsanoen ostetaan kevät, kesä, syksy ja talvi vaatteet erikseen kausi toisensa jälkeen. Vaatteet myötäilevät enemmän tai vähemmän kuuluisien muotisuunnittelijoiden viimeisiä trendejä.

H&M myynnin kehitys hyvin kaksijakoista: Keski-Eurooppa ja USA aiheuttavat ongelmia, kehittyvät markkinat ovat mainiossa vauhdissa. Q1 kokonaisuudessaan pettymys, maaliskuun 6 % kasvun voi arvioida heikoksi verrattuna viime vuoden synkkään maaliskuuhun. Pääsiäinen tuo piikin myyntiin ja ajoitus vuoden 2016 maaliskuusta poiketen 2017 huhtikuulle hieman parantaa tätä lukua. Huhtikuun myyntitiedot ovat mielenkiintoiset, tarkistelun paikka yhtiön johdolle. H&M ei ole lyhyen aikavälin ongelmien kanssa yksin, mm Amerikassa moni vaateketju on ollut pienissä ongelmissa mm. VF Corp, jonka hankin salkkuuni jokin aika sitten.  Vaatteet ovat vakaata bisnestä, niitä uusitaan huonoinakin aikoina. Siistit vaatteet ovat perus edellytys mm. vaatteiden hankinnassa.

H&M varastot ovat paisuneet viimeaikoina turhan kovaa. Yhtiö ei erittele miten paljon tavaraa on jäänyt myymättä ja miten paljon oikeasti on seurausta laajentumispyrkimyksistä. Vaihto-omaisuuden paisumisesta on myös seurannut pelko osingon kestävyydestä. Velkaraha on kuitenkin halpaa ja ongelma ei ole suunnaton, kunhan varasto saadaan haltuun riittävän nopeasti. Uudet brändit ovat voivat olla merkittävä selittäjä voittomarginaalin heikkenemiselle viime vuosina. Bränsin luominen tuo kuluja ja osaltaan selittää myös kassan sulamista. Tässä tulee mieleen yrittääkö johto pelata omaan pussiin bonusten toivossa. Näen kuitenkin johdon ja omistajien tavoitteet ovat yhtenevät (perheyritys), eikä laajenemisen taustalla ole vääristyneet kannustimet. Uusien brändien tuotto yhtiölle on kyseenlainen, mutta emobrändin sen sijaan näen kivenkovaksi. Amazonia tai halpaverkkokauppaa pideytään suurena uhkana H&M:lle. Itse pidän verkkokaupan rynnistystä vaatebisnekseen hankalamapana. Palautus prosentit ovat vaatteissa ovat huomattavasti suuremmat kuin muissa tavaroissa. Uskon hypistelyn ja peilailun mahtiin. Hypistely on iso osa vaattedien ostamista erityisesti naisille ja shoppailu on harrastus ja sosiaalinen tapahtuma ystävän kanssa. Peilailu abviomiehen kanssa kotona on taas perheriidan paikka. Silti jatkuva jakelukanavien uudistaminen on H&M:lle elinehto pidemmällä aikavälillä. Sillä on jo kokemusta vaatteiden postimyynnistä, joka on verkkokaupan jonkinlainen esiaste.

H&M tulevaisuuden näkymät ja arvostus

H&M suuri mahdollisuus on kehittyvien maiden vaurastuva keskiluokka. H&M:n valikoima sopii tälle ryhmälle mielestäni kuin nyrkki silmään: Laadukasta, muodikasta vaatetta edulliseen hintaan. Tämä on markkina-alueena Euroopan ulkopuolinen maailma on firmalle vielä lähes koskematon, esim. Kiinan liikevaihto niukin naukin ylittää Ruotsin. H&m tavoitteena on 15% myynnin kasvu ja säilyttää korkea kannattavuus. Minusta tämä on hyvä tavoite, joka on saavutettavissa.

Toisena tekijänä minua miellyttää H&M:n korkea pääoman tuotto. Myynti on kasvanut pikku hiljaa ja ongelmana on pidetty ettei tulos enää kasva. Pääoman tuotto on korkea ja siitä on varaa maksaa osinkoa ja myynnin kasvaessa katteen vähän jopa tippuessa voidaan päästä samaan tulokseen. Nyt varastot on kasvaneet ja joku ei myy. yhtiön selvitettävä mikä on ongelma ja korjattava ongelma. Kassavirran meno negatiiviseksi voi olla merkki kriisistä, sitä on seurattava tarkalla silmällä. H&M P/E 19,5, P/B 5,7. Yhtiö kohtuullisen korkealle argvostettu erityisesti huomioiden viime aikaisen tuloskasvun. Yhtiöllä vahva kasvollinen omistus ja johtajuus yhtiössä. Uskon asioiden oikenevan aikanaan.


Maalaisjärjellä katsottuna olen vain todennut, että mm. KappaAhlin myymälöitä on kadonnut katukuvasta ja naisväki näyttää kaupungissa kuin kaupungissa suuntaavan H&M:ään. Kun tulee kauppakeskus, tulee yleensä H&M. Tuotteet ovat mielestäni hintalaatusuhteeltaan hyviä, yhtiön pääomatuotto hyvä, uskon sen voittavan markkinoita jatkossa ja brändi/maine on hyvä. Käyristä katsottuna Eurolla saa SEK parhaiten viimeiseen kahteen vuoteen, keskiarvotaso on noin 9,3 tai hiukan alle, nyt 9,6. Itse osakkeen hinta on alimmilla tasoilla 5 vuoteen. Uskon saaneeni hyvää bisnestä hyvään Euro hintaan. Ihmiset tarvitsee vaatteita jatkuvasti oli lama tai ei, H&M myy peruskulutusvaatetta. Menen itse mielummin H&M vaatekauppaan kuin vaikka Keskon tai Tokmannille. 

Disclaimer: Omistan ja ostin H&M 18.4.2017 hintaan 217,60 SEK.

3 kommenttia:

  1. Olen miettinyt H&M osakkeen ostoa, mutta jarruttavat tekijät ovat lähinnä se, että miten universaalia H&M muoti on. En ymmärrä miten ihmiset päätyvät muotivalintoihinsa, mutta ne tuntuvat vaihtelevan ympäri maailmaa. Onnistuuko H&M ottamaan tämän huomioon? Vai toimiiko heidän markkinoille tulonsa tapana tuoda jotain erilaista uusien markkinoiden muotitarjontaan? Eli kysymys mikä minua lähinnä askarruttaa on: "iskeekö" h&m muoti kaikkialla maailmassa?

    Sinänsä syytä laskulle en nää, mutta toivon kasvua yritykseltä mitä omistan.

    VastaaPoista
  2. Tipsi: Seuraa vähittäismyynnin sentimenttiä Ruotsissa sekä säästämisastetta.
    Nyt paljon negatiivisia uutisia diskontanttu hintaan, mutta näillä indikaattoreilla voit yrittää ajoittaa lisäostoja salkkuun.

    VastaaPoista
  3. Hyviä kommenteja ja vinkkejä molemmilta kirjoittajilta. Smanalaiseyt on omat tunnelmat kuin Makromiehellä, että paljon pahaa on ladattu kursseihin ja bisnes jatkaa menoaan, kuten ennenkin.

    VastaaPoista