torstai 15. helmikuuta 2024

Blogin kirjoitustauon vaikutus sijoittamiseen

Sain Pääoma tuloiksi erinomaisen kysymyksen edellisessä artikkelissa, miten blogin kirjoitustauko on vaikuttanut sijoittamiseeni? Kysymys osoittautui lyhyen pohdinnan jälkeen yllättävän vaikeaksi ja ensimmäisenä teki mieleni vastat ei mitenkään mikä ei kuitenkaan ole totuus. Kirjoittaminen jäi pitkälle lapsiperheen kiireisen arjen takia, siihen ei ollut aikaa. Samalla aikaa ei ollut entiseen malliin sijoittamiseen ja rahaa ei jäänyt niin paljon enää sijoituksiin. Siinä joutui tekemään arvotarkastelua mikä on itselle tärkeää.


Käytin siis aikaa enemmän perheeseen ja vähemmän sijoittamiseen. Samalla jouduin priorisoimaan sijoittamistani. Se on ollut opettavaista, Buffettin teesi sijoittaminen on yksinkertaista, mutta vaikeaa on tullut tutuksi. Helposti innostuu aina uudesta mahdollisuudesta ja laittaa turhaan aikaa, energiaa ja ehkä rahaa siihen, kun tärkeämpää olisi keskittyä isoon kuvaan. Olen joka tapauksessa kohtuullisen määrätietoisesti pystynyt ohjaamaan isoa kuvaa pikkuhiljaa kohti tavoitetta. Olen hankkinut säännölliseen indeksiä ja kasvattanut indeksisijoituksiani tasaisesti. Osuus ei ole noussut ihan toivotusti johtuen positiivisesta ongelmasta, että sijoitukseni on pärjännyt varsin hyvin suhteessa useimpiin indekseihin. Olen pystynyt samalla keskittämään salkkuani sijoituksiin, jotka on mielestäni hyviä ja karsimaan salkusta turhia tai vähällä merkityksellä olevia rivejä. Olen parantanut omien sääntöjen noudattamista. Minulla tulee edelleen liikaa impulsiivista toimintaa ja olen tunnistanut sen liittyvän nopeaan ajatteluun. Merkittävimmät muutokset ovat olleet, että olen seurannut uutta strategiaani.

1 kommentti:

  1. Kuulostaa siltä että tauon aikana kasvoit sijoittajana. Olen huomannut saman: Innostun ja käytän aikaani johonkin mitättömään näpertämiseen, kun pitäisi keskittyä enemmän kokonaiskuvaan ja tehdä enemmän asioita joilla on oikeasti merkitystä. Käteisen suhteen myös samat ajatukset: Jos salkkuun ei tule uutta rahaa, niin jokainen liike tulee harkittua paljon tarkemmin. Olen välillä tehnyt hätäisiä ostoja ja perustellut ne itselleni että saan kerättyä saman summan käteistä muutamassa kuukaudessa, joten eipä tällä ole väliä.

    Kirjoittamisesta en ole vielä ajatellut pitää taukoa, mutta käteisen laittamisesta salkkuun kyllä (sitten kun salkulla on riittävästi kokoa). Toivon saavani aikaan samanlaista kasvua itsessäni.

    VastaaPoista