Edellisessä kirjoituksessa esitin Likviditeetti teorian.
Nykyisestä kaupan käynnistä on sanottu olevan yli 70% koneellista kaupankäyntiä
ja kaupankäynti koneiden nopeutuessa todennäköisesti osuus nousee.
Tekninen analyysi pyrkii hyödyntämään markkinoiden saatavaa
mennyttä hintatietoa ja ennustamaan sen perusteella tulevaa kehitystä. Moni
analyysi menetelmistä perustuu pitkälle ihmisen tapaan käyttäytyä erilaisissa
tilanteissa. Moni tutkitus on lytännyt nämä menetelmät huuhaana, mutta sitä
siitä huolimatta käytetään. Yksi tutkimusten tekijöistä Eugene Fama, jonka
tehokkaiden markkinoiden teoriaa olen käsitellyt aikaisemmin. Tulemme tässä
asiassa varsin mielenkiintoiseen tilanteeseen. Jos kaikki tieto markkinoilla
siirtyy osakkeeseen, seuraamalla kurssi nopealla tietokoneella, voimme lukea
osakkeen hyvää ja pahaa informaatiota erittäin nopeasti. Ihminen ei varmasti
pysty samaan. Teknisen analyysin perustuu pitkälle siihen olettamukseen, että
sijoittajat eivät ole rationaalisia ja kaikki informaatio ei ole kaikkien
käytettävissä, joka Faman tehokkaiden markkinoiden vastainen oletus.
Yksi teknisen analyysin uranuurtajia on Charles H. Dow (1851-1902).
Hän oli Wall Street Journalin perustaja ja ensimmäinen päätoimittaja, Dow Jones
and Companyn perustaja, joka aloitti legendaarisen Dow Jones Industrialin
laskemisen.
Dow on laatinut tekniseen analyysiin oman teorian eli
Dow-teorian. Teoria erottelee markkinoilta kuusi sääntöä.
1. Markkinoilla on kolme pääliikettä
1.1) Pitkä pääsuunta tai trendi, joka voi voi kestää
vuodesta usesisiin vuosiin ja se joko nouseva eli härkä tai laskeva eli karhu.
1.2) "The medium sving" on lyhyemmän ajan suunta
10 päivästä kolmeen kuukauteen, joka
pysyy 33-66% sisällä pääsuunnasta.
1.3) "Short swing" on koltaan pieniä muutoksia,
jotka voi kestää muutamasta tunnista aina johonkin kuukausiin.
Kaikki kolme edellä mainittua voivat esiintyä yhtä aikaa.
2. Markkinatrendeillä on kolme vaihetta:
2.1 "Accumulation", jossa "viisas raha"
ostaa tai myy markkinoiden päätrendin vastaisesti.
2.2 "Participation": Kaikki sijoittajat ottavat
osaa markkinoihin ostaen tai myyden trendin mukaisesti. Tämä tapahtuu
teknisellä analyysillä; Osa teknisen anaalyysin käyttäjistä ei osallistu
laskumarkkinaan.
2.3 Distribution on sitten vaihe, jossa "viisas
raha" alkaa jakaa rahaa muihin sijoituksisiin.
3. Markkinat diskonttaavat kaikki uutiset, sama oletus kuin
tehokkaissa markkinoissa.
4. Markkinoiden tuotot tukevat toisiaan.
Kun joku teollisuuden ala lähtee nousuun niin muut seuraavat
perässä. Jos Applen älypuhelin myy hyvin, seuraa tästä, että komponenttien
toimittajien on myös myytävä hyvin. Edelleen kuljetus firmoilla täytyy olla
hyvä tilaustilanne, koska joku kuljettaa tavarat liikkeisiin. Liikkeiden myynti
pitää olla hyvällä tasolla. Ellei näin ole se on merkki yliarvostuksesta ja
varoitus signaali.
5. Kaupankäyntivolyymi vahvistaa trendin.
Käänne pienellä vaihdolla ei kerro todellista markkinoiden
mielipidettä. Markkinoiden todellinen mielipide näkyy vasta isolla vaihdolla,
pienet muutokset voi aiheuttaa aggressiivinen myyjä tai ostaja.
6. Trendi on olemassa, kunnes on toisin todistettu
Trendit jatkavat suuntaansa huolimatta markkinakohinasta. Ne
poikkeavat suunnasta väliaikaisesti, mutta palaavat pääsuuntaan. Suunnan
muutoksen tunnistaminen on hankalaa.
Lähteet: Wikipedia:Dow Theory
Jätän tämän kirjoituksen nyt teoriana tähän. Esitän jatkossa
jossain vaiheessa omat pohdiskeluni tarkemmin asioista ja muuta pitkälle noihin
teorioihin nojaa materiaalia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti