maanantai 10. syyskuuta 2012

Dow teoria - Kytkentä tehokkaat markkinat vs. tekninen analyysi


Edellisessä kirjoituksessa esitin Likviditeetti teorian. Nykyisestä kaupan käynnistä on sanottu olevan yli 70% koneellista kaupankäyntiä ja kaupankäynti koneiden nopeutuessa todennäköisesti osuus nousee.

Tekninen analyysi pyrkii hyödyntämään markkinoiden saatavaa mennyttä hintatietoa ja ennustamaan sen perusteella tulevaa kehitystä. Moni analyysi menetelmistä perustuu pitkälle ihmisen tapaan käyttäytyä erilaisissa tilanteissa. Moni tutkitus on lytännyt nämä menetelmät huuhaana, mutta sitä siitä huolimatta käytetään. Yksi tutkimusten tekijöistä Eugene Fama, jonka tehokkaiden markkinoiden teoriaa olen käsitellyt aikaisemmin. Tulemme tässä asiassa varsin mielenkiintoiseen tilanteeseen. Jos kaikki tieto markkinoilla siirtyy osakkeeseen, seuraamalla kurssi nopealla tietokoneella, voimme lukea osakkeen hyvää ja pahaa informaatiota erittäin nopeasti. Ihminen ei varmasti pysty samaan. Teknisen analyysin perustuu pitkälle siihen olettamukseen, että sijoittajat eivät ole rationaalisia ja kaikki informaatio ei ole kaikkien käytettävissä, joka Faman tehokkaiden markkinoiden vastainen oletus.

Yksi teknisen analyysin uranuurtajia on Charles H. Dow (1851-1902). Hän oli Wall Street Journalin perustaja ja ensimmäinen päätoimittaja, Dow Jones and Companyn perustaja, joka aloitti legendaarisen Dow Jones Industrialin laskemisen.


Dow on laatinut tekniseen analyysiin oman teorian eli Dow-teorian. Teoria erottelee markkinoilta kuusi sääntöä.

1. Markkinoilla on kolme pääliikettä

1.1) Pitkä pääsuunta tai trendi, joka voi voi kestää vuodesta usesisiin vuosiin ja se joko nouseva eli härkä tai laskeva eli karhu.

1.2) "The medium sving" on lyhyemmän ajan suunta 10 päivästä  kolmeen kuukauteen, joka pysyy 33-66% sisällä pääsuunnasta.

1.3) "Short swing" on koltaan pieniä muutoksia, jotka voi kestää muutamasta tunnista aina johonkin kuukausiin.

Kaikki kolme edellä mainittua voivat esiintyä yhtä aikaa.

2. Markkinatrendeillä on kolme vaihetta:

2.1 "Accumulation", jossa "viisas raha" ostaa tai myy markkinoiden päätrendin vastaisesti.
2.2 "Participation": Kaikki sijoittajat ottavat osaa markkinoihin ostaen tai myyden trendin mukaisesti. Tämä tapahtuu teknisellä analyysillä; Osa teknisen anaalyysin käyttäjistä ei osallistu laskumarkkinaan.
2.3 Distribution on sitten vaihe, jossa "viisas raha" alkaa jakaa rahaa muihin sijoituksisiin.

3. Markkinat diskonttaavat kaikki uutiset, sama oletus kuin tehokkaissa markkinoissa.

4. Markkinoiden tuotot tukevat toisiaan.

Kun joku teollisuuden ala lähtee nousuun niin muut seuraavat perässä. Jos Applen älypuhelin myy hyvin, seuraa tästä, että komponenttien toimittajien on myös myytävä hyvin. Edelleen kuljetus firmoilla täytyy olla hyvä tilaustilanne, koska joku kuljettaa tavarat liikkeisiin. Liikkeiden myynti pitää olla hyvällä tasolla. Ellei näin ole se on merkki yliarvostuksesta ja varoitus signaali.

5. Kaupankäyntivolyymi vahvistaa trendin.

Käänne pienellä vaihdolla ei kerro todellista markkinoiden mielipidettä. Markkinoiden todellinen mielipide näkyy vasta isolla vaihdolla, pienet muutokset voi aiheuttaa aggressiivinen myyjä tai ostaja.

6. Trendi on olemassa, kunnes on toisin todistettu

Trendit jatkavat suuntaansa huolimatta markkinakohinasta. Ne poikkeavat suunnasta väliaikaisesti, mutta palaavat pääsuuntaan. Suunnan muutoksen tunnistaminen on hankalaa.


Jätän tämän kirjoituksen nyt teoriana tähän. Esitän jatkossa jossain vaiheessa omat pohdiskeluni tarkemmin asioista ja muuta pitkälle noihin teorioihin nojaa materiaalia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti