tiistai 30. huhtikuuta 2013

Osto Fiskars


Lueskelin blogien kautta muutaman jutun Fiskarssista. Jutut herättivät aiemmin mielenkiintoani sen verran, että näpäyttelin Fiskarssin arvostus luvut exel-taulukkooni ja se kiilasi välittömästi kärkipäähän. Käteistä on alkanut kertyä osinkojen myötä ja Fiskarssin kurssi lasku osinkojen jälkeen sai minut rohkaistumaan ja tein ensimmäisen ostoni yhtiöön tämän kuun alussa hintaan 17,31. Ostoa olisi voinut odottaa, mutta käteistä alkoi tosiaan kertyä, joten halusin toimia.  

Nykyisellä kurssitasolla Fiskarssin P/E on 7,8 Reutersin kannan mukaan jota käytän ja P/B 2,26. Yhtiön kannattavuus on hyvällä tasolla ROE (TTM) 30,53 ja ROE 5 vuoden ka. 21,56, ROA vastaavat 19,08 ja 11,58. Onko 4% tietämillä ja sitä on maksettu ulos maltillisesti 34% tuloksesta. Fiskarssilla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet maksaa osinkoa ja jopa korottaa sitä. Wallenbergien Investorin tultua omistajiksi tultua omistajiksi yhtiössä varmasti pidetään osakkeen omistajien puolta.

Fiskarssin osalta olennainen osa on Wärtsilä omistus, jotka Fiskars omistaa Ruotsalaisen Avlis AB:n kautta. Fiskars on yhdessä Investorin kanssa Wärtsilän suurin omistaja ja omaa sanavaltaa yhtiössä.

Fiskars teki 2012 ennätystuloksen, joka sisälsi kertaluonteisen erän Wärtsilän osakkeiden myynnistä. Ilman tätä liikevaihdon kasvu ja tuloksen kasvu on ollut tasaista puurtamista. Nyt viritteillä on kasvustrategia, yhtiö haluaa suunnata erityisesti Aasian kehittyville kuluttaja markkinoille. Ensimmäinen askel on Royal Copenhagenin ostaminen. Omalta osaltani minua viehättää tämä nykyinen ajatus. Ostettulla yhtiöllä on ennetään jalan sijaa Aasiassa. Voin helposti kuvitella, että jo olemassa olevissa myymälöissä voidaan kasvattaa myyntiä tuomalla sinne myyntiin myös Iittalan laadukkaita astioita. Sinänsä en kaipaa mitään huikeaa huristelua kasvun muodossa, mutta pieni kasvu on tärkeä osa onnistunutta sijoitusta. Näen, että Fiskarssin, Iittalan, Gerberin, Royal Copenhagenin ja Wärtsilän brändeillä on onnistumisen mahdollisuudet kasvavilla Kiinan kuluttaja markkinoilla. Kiinalaiset arvostavat brändejä ja niihin on kuluttajakuntansa.

Parhaat herätteeni ostoon olivat SalkunRakentajan analyysi yhtiöstä ja GARP-lista. GARP= Growth at Reasonable Price, kasvua järkihintaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti