Nokian renkaiden
kurssin tippuminen 27 euron tuntumaan herätti kiinnostukseni. Ostin osaketta
kahdessa erässä ensin 11.4 hintaan 27,36€ ja toisen kerran 14.4 hintaan 26,99€.
Tämän jälkeen kevensin positiotani hiukan 22.4 myymällä osan osakkeista hintaan
29,04€. Tämän pelaamisen jälkeen Nokian renkaiden määrä salkussani on yli
kaksinkertaistunut.
Ostoni
perustui näkemääni voimakaseen pessimismismiin Nokian renkaiden tilanteessa. Venäjän
tilanne tulee varmasti tuntumaan autokaupassa ja sitä kautta Nokian renkaiden
kysynnässä ruplan heikettyä. Samassa yhteydessä ei ole otettu huomioon, että
tuotantokustannukset tippuvat. Summan lopputulosta on hankala arvioida. Kurssi
nousi voimakkaasti ostojeni jälkeen, joten kevensin positiotani ja jään
seuraamaan Ukrainan kriisin etenemistä ja tulevaa tuloskautta.
Nokian renkaat
valmistaa tuotteitaan lähinnä henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin
työkoneisiin. Tuotteet tulevat lähinnä jälkimarkkinoille eli autoihin, jotka on
myyty kaupoista ulos. Yritys keskittyy pohjoisten olojen asiakas tarpeisiin.Yhtiö
uskoo luovansa Pohjoisten olojen
erikoisosaamisella lisäarvoa asiakkailleen. Ydinosaaminen hyödynnetään kapeissa
tuotesegmenteissä kuten henkilöautojen talvirenkaissa sekä metsäkonerenkaissa.
Muita kärkituotteitamme ovat Light
Truck- ja SUV-renkaat, kuorma-autojen talvirenkaat sekä satama- ja kaivoskoneiden renkaat. Yhtiö panostaa vahvasti jälkimarkkinoihin ja jakeluun Vianor –ketjun kautta.
Truck- ja SUV-renkaat, kuorma-autojen talvirenkaat sekä satama- ja kaivoskoneiden renkaat. Yhtiö panostaa vahvasti jälkimarkkinoihin ja jakeluun Vianor –ketjun kautta.
Liikevaihdon kehitys (Milj. €)
2003, 529
2004, 603
2005, 686
2006, 836
2007, 1025
2008, 1082
2009, 798
2010, 1058
2011, 1457
2012 1612
2013 1521
Liikevaihto on notkahtanut hiukan viimeisenä vuonna.
Osakekohtaisen
tuloksen kehitys:
2003, 0.45€
2004, 0.69€
2005, 0.69€
2006, 0.88€
2007, 1.37€
2008, 1.12€
2009, 0.47€
2003, 0.45€
2004, 0.69€
2005, 0.69€
2006, 0.88€
2007, 1.37€
2008, 1.12€
2009, 0.47€
2010, 1.34€
2011, 2.39€
2011, 2.39€
2012 2,52€
2013 2,14€
Merkittäviä tekijöitä tuloksessa oli
verotuspäätös, joka heikensi tulosta. Kuten luvuista näkee niin kyseessä on
selkeästi kasvuyritys jonka tulosten vaihtelut voivat olla suuria. Täytyy tosin
ottaa huomioon kansainvälisen talouskriisin aikaansaama merkittävä tuloskyvyn
aleneminen vuosina 2008 ja 2009 joiden jälkeen päästiinkin taas normaalille
kasvu-uralle. Tällä hetkellä on vaikeaa arvioida tulevaa kehitystä.
Keskimääräinen tuloskasvu on ollut noin 20% mikä on ollut selkeästi nopeampaa
kuin liikevaihdon. Tuottavuus on siis parantunut vuosien varrella hyvinkin
paljon ja kertoo yrityksen jatkuvasta kehityksestä.
Uskon tuloksen kehityksenn
olevan merkittävän vaikuttaja tuotannon siirron venäjälle, josta Talouselämä on
tehnyt seuraavat laskelmat:
” henkilökustannukset Suomessa 45
000–50 000 euroa*henkilökustannukset Venäjällä 6 500–8 000 euroa
*raaka-ainekulut 10 prosenttia ja energiakustannukset 40 prosenttia Suomea pienemmät.
On oikeastaan ihme, että Suomessa valmistetaan yhtäkään rengasta, koska suurin osa renkaan hinnasta muodostuu renkaan raaka-aineista ja valmistuksen aiheuttamista henkilökustannuksista.”
” Vielä merkittävämpi etu on Nokien Renkaiden saama tullietu, joka on rengasmallista riippuen 6–25 euroa renkaalta, kun renkaat valmistetaan Venäjällä eikä Suomessa. Tullietu ei edes pääty Venäjään, vaan Venäjällä valmistettuja renkaita voi viedä tullitta Ukrainaan ja muihin IVY-maihin.”
Yritys on pitänyt hyvin tuloksen positiivisena ja maksanut mukavasti kasvavaa osinkoa:
Osinkohistoria:
2002, 0.11€
2003, 0.16€
2004, 0.22€
2005, 0.23€
2006, 0.31€
2007, 0.50€
2008, 0.40€
2009, 0.40€
2010, 0.65€
2011, 1.20€
2012 1,45
2002, 0.11€
2003, 0.16€
2004, 0.22€
2005, 0.23€
2006, 0.31€
2007, 0.50€
2008, 0.40€
2009, 0.40€
2010, 0.65€
2011, 1.20€
2012 1,45
2013 1,45
Edellä olevaa taustaa vasten olen nähnyt nykyisen tilanteen erittäin mielenkiintoisena. Ruplan kurssin tipahdettua Nokian valmistuskustannukset tipahtavat entisestään. Mikäli se saa jatkaa toimintaansa eikä sille tule pakotteita, sillä voi ola merkittävää kilpailuetua kustannustasosta verrattuna muihin Venäjällä arasti toimiviin premium-renkaiden valmistajiin. Jatkan sormi liipasimella yhtiön kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti