tiistai 29. huhtikuuta 2014

Nokian renkaat

Nokian renkaiden kurssin tippuminen 27 euron tuntumaan herätti kiinnostukseni. Ostin osaketta kahdessa erässä ensin 11.4 hintaan 27,36€ ja toisen kerran 14.4 hintaan 26,99€. Tämän jälkeen kevensin positiotani hiukan 22.4 myymällä osan osakkeista hintaan 29,04€. Tämän pelaamisen jälkeen Nokian renkaiden määrä salkussani on yli kaksinkertaistunut.

Ostoni perustui näkemääni voimakaseen pessimismismiin Nokian renkaiden tilanteessa. Venäjän tilanne tulee varmasti tuntumaan autokaupassa ja sitä kautta Nokian renkaiden kysynnässä ruplan heikettyä. Samassa yhteydessä ei ole otettu huomioon, että tuotantokustannukset tippuvat. Summan lopputulosta on hankala arvioida. Kurssi nousi voimakkaasti ostojeni jälkeen, joten kevensin positiotani ja jään seuraamaan Ukrainan kriisin etenemistä ja tulevaa tuloskautta.

Nokian renkaat valmistaa tuotteitaan lähinnä henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Tuotteet tulevat lähinnä jälkimarkkinoille eli autoihin, jotka on myyty kaupoista ulos. Yritys keskittyy pohjoisten olojen asiakas tarpeisiin.Yhtiö uskoo luovansa  Pohjoisten olojen erikoisosaamisella lisäarvoa asiakkailleen. Ydinosaaminen hyödynnetään kapeissa tuotesegmenteissä kuten henkilöautojen talvirenkaissa sekä metsäkonerenkaissa. Muita kärkituotteitamme ovat Light Truck- ja SUV-renkaat, kuorma-autojen talvirenkaat sekä satama- ja kaivoskoneiden renkaat. Yhtiö panostaa vahvasti jälkimrkkinoihin ja jakeluun Vianor –ketjun kautta.

Yhtiötä voidaan pitää kasvuyhtiönä.

Liikevaihdon kehitys (Milj. €)

2003, 529
2004, 603
2005, 686
2006, 836
2007, 1025
2008, 1082
2009, 798
2010, 1058
2011, 1457
2012 1612
2013 1521
Liikevaihto on notkahtanut  hiukan viimeisenä vuonna.
Osakekohtaisen tuloksen kehitys:

2003, 0.45€
2004, 0.69€
2005, 0.69€
2006, 0.88€
2007, 1.37€
2008, 1.12€
2009, 0.47€
2010, 1.34€
2011, 2.39€
2012 2,52€
2013 2,14€
Merkittäviä tekijöitä tuloksessa oli verotuspäätös, joka heikensi tulosta. Kuten luvuista näkee niin kyseessä on selkeästi kasvuyritys jonka tulosten vaihtelut voivat olla suuria. Täytyy tosin ottaa huomioon kansainvälisen talouskriisin aikaansaama merkittävä tuloskyvyn aleneminen vuosina 2008 ja 2009 joiden jälkeen päästiinkin taas normaalille kasvu-uralle. Tällä hetkellä on vaikeaa arvioida tulevaa kehitystä. Keskimääräinen tuloskasvu on ollut noin 20% mikä on ollut selkeästi nopeampaa kuin liikevaihdon. Tuottavuus on siis parantunut vuosien varrella hyvinkin paljon ja kertoo yrityksen jatkuvasta kehityksestä. 
Uskon tuloksen kehityksenn olevan merkittävän vaikuttaja tuotannon siirron venäjälle, josta Talouselämä on tehnyt seuraavat laskelmat:

” henkilökustannukset Suomessa 45 000–50 000 euroa
*henkilökustannukset Venäjällä 6 500–8 000 euroa
*raaka-ainekulut 10 prosenttia ja energiakustannukset 40 prosenttia Suomea pienemmät.

On oikeastaan ihme, että Suomessa valmistetaan yhtäkään rengasta, koska suurin osa renkaan hinnasta muodostuu renkaan raaka-aineista ja valmistuksen aiheuttamista henkilökustannuksista.”
” Vielä merkittävämpi etu on Nokien Renkaiden saama tullietu, joka on rengasmallista riippuen 6–25 euroa renkaalta, kun renkaat valmistetaan Venäjällä eikä Suomessa. Tullietu ei edes pääty Venäjään, vaan Venäjällä valmistettuja renkaita voi viedä tullitta Ukrainaan ja muihin IVY-maihin.”

Yritys on pitänyt hyvin tuloksen positiivisena ja maksanut mukavasti kasvavaa osinkoa:


Osinkohistoria:

2002, 0.11€
2003, 0.16€
2004, 0.22€
2005, 0.23€
2006, 0.31€
2007, 0.50€
2008, 0.40€
2009, 0.40€
2010, 0.65€
2011, 1.20€
2012 1,45
2013 1,45


Edellä olevaa taustaa vasten olen nähnyt nykyisen tilanteen erittäin mielenkiintoisena. Ruplan kurssin tipahdettua Nokian valmistuskustannukset tipahtavat entisestään. Mikäli se saa jatkaa toimintaansa eikä sille tule pakotteita, sillä voi ola merkittävää kilpailuetua kustannustasosta verrattuna muihin Venäjällä arasti toimiviin premium-renkaiden valmistajiin. Jatkan sormi liipasimella yhtiön kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti