torstai 25. heinäkuuta 2013

Salkun allokaatiopäivitys

Allokaatiota sanotaan tärkeimmäksi tekijäksi tulevien tuottojen osalta.  Olen tyytyväinen, että olen kuluttanut viime aikoina aikaani säätääkseni allokaatiota sen sijaan, että olisin kuluttanut aikaa yksittäisten osakkeiden tarkasteluun, sillä kokonaisuudella suurempi merkitys sijoitus menestykseen. Laskin osakepainoani erittäin onnistuneesti kevään ja kesän aikana ja olen nostanut sitä jälleen kesä-heinäkuun vaihteessa. Kokonaistilanteen tarkastelemiseksi allokaatio on syytä tarkastellaja olen päivittänyt salkkuni myös salkku sivulle.. Viimeisten muutosten johdosta korkojen ja osakkeiden suhde on tavoitteessaan 78% osakkeita 22% korkosijoituksia. Näyttää, että olen jollain tasolla nauttinut ”ilmaista lounasta”.

Olen myös tyytyväinen, että olen saanut vähennettyä lähes tuottamattoman lyhyen koron osuutta salkussani noin 1,5%. Samalla korkosijoitusten riskitaso on noussut toki huomattavasti, kun kehittyvien markkinoiden korkojen osuus on noussut 1% ja high yield lainojen osuus 0,8% sijoitusallokaatiosta.


Indeksisijoitusten osuus on noussut salkussani 4% yhteensä 34% sijoituksistani, joten kalliiden aktiivisten rahastojen osuus  on pienentynyt. Olen myynyt yhdistelmärahasto LähiTapiola Maailma 20 pois ja vähentänyt LähiTapiola 80 maailmaa niiden nostettua kustannuksiaan. Tämän lisäksi korkorahatoista on myyty pois OP vaihtovelkakirjalainan. Tilalle olen ostanut Ishares Iboxx $ Investment Grade Corporate Bond ETF 0,15% kustannuksilla. Osakerahastoista on myyty pois Tapiola Infra, joka ei enää ajanut alkuperäistä tarkoitustaan kiinteistösijoituksena.   Tilalle on hankittu SPDR Dow Jones Global Real Estate ETF 0,50% vuotuisilla kustannuksilla. Salkkuun on tullut myös Vangurdin Emrging Markets ETF lisää, sekä uutena Vanguard Pacific ETF 0,12% kustannuksilla.


Salkkuani tarkastellessa anomalioiden osuus on ehkä hiukan liian alhainen. Salkustani noin 20% on arvo-osakkeita ja allokaatio on hiukan varkain ryöminyt kohti isoja yhtiöitä, vaikka pienten yhtiöiden osuus salkustani on edelleen kohtuullinen. Seuraavia askeleita allokaatiota ajatelleen olisi lisätä arvoyhtiöiden ja pienyhtiöiden määrää salkussa. Mahdollisesti hankin arvo-osakkeisiin ja pienosakkeisiin sijoittavia ETF:iä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti