lauantai 8. kesäkuuta 2019

Pohdiskelua omista vahvuuksista ja sijoitusstrategiasta

Olen nimennyt sijoitusstrategiani satunnaiskävelyksi. Vaeltelen seinäkadulla poimin seteleitä maasta. Jos hyvä perusteltu tilaisuus tulee, tartun siihen. Uskon markkinoilta löytyvän hyviä tilaisuuksia. Olen maininnut etten ainoastaan itse pysty parhaimpaan mahdolliseen tulokseen. Olen hiljattain kuunnellut Buffettia ja Wahlroosia ja molemmat totesivat jättävänsä asiat niille ihmisille, jotka osaavat ne parhaiten. Olen viime aikoina tehnyt tarkastelua sijoitustuotoistani ja todennut, että rahastoni ovat menestyneet hyvin. Olen osannut valita näihin hyviä rahastoja ja niiden hoitajia. Rahastoissa on tullut hutejakin, mutta olen ne siivonnut salkustani.

En ole rajannut mitään strategiaa tai anomaliaa pois salkustani. Pidän vahvuutenani sijoittamisessa intohimoa asiaan ja haluan oppia koko ajan sijoittamisesta uutta. Useissa kirjoissa kehotetaan valitsemaan oma pelikenttä missä on vahvoilla. Osaan nimetä alueita mitkä tunnen mielestäni keskivertoa paremmin, mutta riittääkö se parempiin tuottoihin? Useissa tapauksissa vastassa ovat ammattilaiset. Yksi ehdoton vahvuuteni on sijoittamisessa allokointi. Minulla on jo hyvin pitkään ollut salkku suunnitellussa osake-korko suhteessa. Lisäksi olen pysynyt seuraamaan suunnitelmaani erilaisia sijoitustyyppejä. Salkustani löytyy suunnitellusti osinko osakkeita, indeksisijoituksia, pienosakkeita ja arvosijoituksia. Salkkuni meno on kokonaisuutena aika tasaista millaista olen sen halunnut olevan. Olen ollut mielestäni liian arka, osakepaino olisi saanut olla suurempi. No näistä nyt sitten esimerkkinä nostin osakepainoani joulun alla laskussa ja ehdin jälleen keventelemään ennen kevään laskua. Tunnistin nämä pörssin tunnelman muutokset. Salkkuni on erittäin hajautettu tarkoituksella, etten pysty suuren suuria muutoksia tekemään. Tämän johdosta merkitys salkkuun on vähäinen. Tiedän, että näissä pystyy helposti epäonnistumaan. Muutama päivä voi tuoda merkittävän osan tuotoista. Olen kuitenkin molempien välittäjieni salkuissani OMXH25- indeksiä edellä viimeiset 6 kuukautta ja vuoden tuotoissa.

Suurimmat epäonnistumiseni ovat selkeästi yksittäisissä osakkeissa. Niissä voi nimetä vielä kohteeksi hakemani kasvuosakkeet. Potin reippaasti takkiin Protector Forsikringissä ja Fingerprint Cardsissa. Myin ne vielä huonoon aikaan salkun siivouksessa, molemmat on myyty vuoden sisään ja molempien kurssit on selvästi korkeammalla nyt. Myin ne selvästi väärään aikaan. No Lehto on kolmas epäonnistumiseni. Tässä päästään edelleen siihen, että kaikki nämä yhtiöt voivat olla vielä hyviä sijoituksia tulevaisuudessa. Pitää vain odotella pidempi aika.

Suuren osan hyvistä sijoituksistani olen tehnyt seuraamalla rikkaita. Olen sijoittanut yhtiöihin tai rahastoihin joihin hyvin menestyneet sijoittajat ovat sijoittaneet. Olen strategiaani merkinnyt en usko pärjääni yksin vaan käytän menestyneitä sijoittajia hyväksi.


Olen viime ajat pääasiallisesti vannonut indeksisijoitusten nimeen ja suurin osa rahastoistani on indeksiä lukuun ottamatta muutamaa valikoitua kohdetta. Tiedän, että niilläkin todennäköisyydet eivät ole puolella kulujen vuoksi. Olen onnistunut hyvin putsaamaan salkustani huonot rahastot ja hyvät jääneet salkkuun. Tämä on ehkä helpompaa rahastoilla kuin omilla osakevalinnoilla. Osakevalinnoissa on oma tarinansa, mutta rahastot ovat vain valintoja tarjonnasta. Minulle mahdollisesti helpompi myöntää virhe, kun muut on tehneet osake valinnat joista en kaikista ole samaa mieltä.

Samalla huomasin, että osaan hyvin nopeasti sulkea poissa huonoja rahastoja ja jäljelle jää tämän jälkeen aika pieni määrä rahastoja. Osaan laittaa rahastolle kriteerejä joita monet eivät osaa huomioida. Minulla on selkeä määrittely hyvälle rahastolle.

Salkkuni on ilmestynyt viime aikoina muutama uusi aktiivinen rahasto. Tämä on tuloksena siitä, että olen huomannut, että kuluistani aika merkittävä osa tulee kaupankäynnistä. Pyrin edelleen kokoajan pienentämään kulujani. Haluan ohjailla salkkuani pienin askelin kohti tavoitteitani. Havaitsin Nordnetissä* olevan erinomaisen rahastovalikoiman ja Nordnetissä *ei tarvitse maksaa merkintäpalkkioita.

Aktiivisten rahastojen kulut ovat suuremmat, mutta muutamien satojen sijoituksilla ilman merkintäpalkkiota kulut jäävät kokonaisuutena pieniksi. Käytän rahastoja ohjaamaan salkkuani haluamaani suuntaan pikku hiljaa. Myyntipäätöstä helpottaa kuluttomuus. Jos en tyytyväinen, myyn sijoituksen. Voin samoin myös kerätä isompaa pottia saman tyylin ETF sijoitusta varten.

Aktiiviset rahastot on hankkinut tietyillä kriteereillä. Useampi niistä ensinnäkin sijoittaa pieniin osakkeisiin, jotka eivät ole niin seurattuja niissä uskon valinnoilla pystyvän löytämään niitä vähemmän seurattuja helmiä. Ammattilaiset tekevät sen paremmin kuin minä. Osassa tapauksista salkunhoitajat ovat vielä paikallisia jolloin heillä kielietu ja kustannusetu seurata yhtiötä ihan paikan päältä (Esimerkkinä Ruotsalaista pienyhtiöt johtoa on halvempi ja helpompi mennä paikan päälle tapaan Ruotsista kuin USA:sta). Tämän lisäksi tiedän, että aktiivisella salkunhoidolla on pystytty voittamaan indeksi toimialalla. Osa rahastoista on toimiala rahastoja joilla on siis mahdollisuus valita paremmin menestyviä yhtiöitä. Olen pyrkinyt valitsemaan rahastoja joilla pidempää näyttöä menestyksestä. Lisäksi mukana on useampi maailmarahasto. Todennäköisesti tulen niistä osasta luopumaan. Spiltan Invesment rahastot tulen pitämään. Niissä on alhaiset kulut luen ne lähes indeksiksi ja niissä hyvin menestyneiden sijoitusyhtiöiden näkemyksiä ja työtä omistamien yhtiöiden kehittämiseksi. Evli Maailma tuli minulle Nordnet* suosituksena. Se menestynyt hyvin ja sopii mielestäni strategialtaan nykyiseen markkinatilanteeseen. Salkunhoitajalla on mahdollisuudet tosissaan valita sijoituskohteita. Tellus Invesmentbolag oli jotain mitä minulla hiukan puuttui salkusta, kasvuyhtiöitä. Rahasto vaikutti erittäin mielenkiintoiselta, otin kokeiluposition.

Olen ottanut käyttöön samalla Momentum strategian testiksi rahastosijoituksissa. Valitse tietoisesi 3 kuukauden, 6 kuukauden ja 1 vuoden ajalla hyvin menestyneitä rahastoja salkkuun, koska menestyksellä taipumus jatkua. Rahastosijoituksissa iso osa sijoittajista uskon olevan tavallisia tallaajia joita vastaan minulla voi olla osaamisetu.

Lakonishok and Smidt ovat tutkineet kuunvaihdeilmiötä ja tulleet johto päätökseen, että ostamalla kuukauden viimeinen päivä ja kuukauden myymällä kolmas päivä pääsee merkittävään ylituottoon. Tähän vaikuttaviksi tekijöiksi on arvioitu mm. eläkerahastojen rahavirrat ja ammattimaisten sijoittajien/rahastojen tasapainotukset. Ilmiö on merkittävämpi pienillä osakkeilla. Tutkimuksissa on todettu tämän anomalian joiltakin osilta kadonneen. Hedgerahastot ovat hyödyntäneet sitä aktiivisesti. Olen ajatellut kokeilevani strategiaa joillakin Nordnet* rahastoilla.

Mainituilla liikkeillä siirrän pelisalkkuani kohti rahastoja saadakseni halumaani toimintaa. Tällä saan kaupankäyntikulujani alaspäin. Pyrin rahastoissa painottamaan pienikuluisia rahastoja edelleen.

*-merkityt ovat affliate linkkejä joista kirjoittaja voi saada komissiota.

3 kommenttia:

  1. Tässä taas huomataan amatöörin ja valveutuneemman sijoittajan ero. Toinen uskoo muiden höpinöitä ja tuhlaa aikaa ja rahaa tuon kuunvaihdeilmiön testaamiseen. Toinen on sen taas backtestannut kulut huomioiden, todennut hömpäksi ja säästänyt aikaa ja rahaa.

    VastaaPoista
  2. En tiedä kuinka tarkastit luit kirjoitukseni, mutta olen nimenomaan tekemässä testausta rahastoilla joilla ei ole merkintä ja lunastuspalkkiota. Kuluttomuus ja pieni reunamarkkina on asiat, jotka tekee siitä minua kiinnostavan. Backtestauksen läksyt on tehty, joka ei ole tosin tae menestyksestä.

    VastaaPoista
  3. Hyvä kirjoitus!

    Itse olen päättänyt sijoittaa nykyään enää indexirahastoihin sekä muutamaan aktiiviseen osakerahastoon, jotta ei homma mene liian tylsäksi. Myöskin vertaislainoja olen ottanut mukaan, mutta todennäköisesti en koske enää yksittäisiin osakkeisiin, ellen halua lisää jännitystä sijoittamiseen..

    VastaaPoista